Tönteri!

Som vissa vet, brukar radion stå på för jämnan hemma hos mormor. Alltid på P1. Tidigare idag var ett program om svininfluensan. En reporter skulle ta reda på vems fel det är att svininfluensan kom just nu. Redan här hör man ju hur flippat detta kommer bli.

Först ringer hon ett läkemedelsföretag, och ber att få prata med "någon som tjänar på svininfluensan". Telefonisten understryker att alla chefer är på konferens, och kan inte nås. "Du kan ju ta ett mobilnummer, och lämna meddelande." Självklart ringer chefen inte upp reportern. Det skulle jag nog inte heller gjort om jag anklagades för att ha planterat ut ett pandemiskt virus.

På Djurens Rätts hemsida finns bilder på massa glada grisar. SJÄLVKLART är det Djurens Rätt som spridit ut ett virus, smittat massa djur dödligt. ohja. Personen reportern pratar med där anser att frågeställningen är absurd, och att det säger sig självt att de inte smittat grisar.

Vilka är det nu kvar att skylla på? Muslimer såklart! "Muslimerna borde hoppa och jubla" ... Herregud. Har människan inget vett i kroppen?!? Tydligen inte. Hon ringer upp Islamiska Förbundet, och anklagar dem för att ha smittat grisar världen över. Den stackars mannen som tog samtalet sa "Va?" Och la på luren. Mest troligt trodde han att det var en busringning. Med rätta. Vem sjutton ställer en sådan fråga?

Nu säger reportern något som får mig att äcklas över Sveriges Radio. "Ni kan ju själva lägga ihop ett och ett".

VA?!?
Jag förstod inte. Det enda jag kan få det till att hon skulle menat var, att muslimer spridit ut svininfluensan för att visa hur fel det är att äta gris. Herregud. Får man verkligen antyda sådant? Borde itne någon ansvarig utgivare stoppat programmet?

Jag skäms å reporterns vägnar. Att ens försöka hitta en syndabock i den här frågan är bara pinsamt. Att dessutom skylla på en viss religion är absurdt. Jag hoppas verkligen att de anklagade får en ursäkt. Det är det minsta hon kan göra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0