Dressyrträning 8/11

Idag var det dressyrträning i skolan. Jag red hästen jag ska tävla på i helgen. Jag skrittade fram på långa tyglar i ca 10 minuter, sen skrittade jag på kort tygel i ca 10 minuter. Då jobbade jag mycket ställning och böjning, flyttade mycket för skänkel för att få igång bakbenen. Hans "svaghet" är hans högerbakben, så jag petade lite extra på det. Han blev sur och slog mot spöt två gånger, men sen var han klar. Jättemjuk och fin, hade kanonform från början i traven. Verkligen superfin.

Idag red vi väldigt mycket programdelar, jag tränade mycket på de korta snett igenomvägarna med avbrott över medellinjen och sedan volter på långsidan. La mycket tid på raka uppridningar, halten när man vänder över banan. Även de långa snett igenom i galopp och med avbrott vid X. Det vi hade svårast för var att behålla formen i halten från trav. Lite klurigt med formen i galoppavbrotten också, men det funkade. Min plan för framridningen verkar funka, ska slipa vidare på den till på torsdag får vi se hur det går då :)

Tycker det är jätteskönt att få rida "rätt" häst några veckor innan tävling, även om man rider lektionshäst. Jättebra att den möjligheten finns på vår ridskola! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0