Fråga+svar

Fråga:
Svar:
Så bra att din häst trivs på det! Jag red alltid min häst på hackamore förut också, för det var det enda bett han trivdes på då. Kanske för att bettet inte är så "kontrollerande"? Hackamoret verkar på nos och nacke och det blir naturligt att hästen sänker huvudet, även ifall ryggen och bakbenen kanske inte riktigt är med. Och jag vill gärna kunna RIDA min häst och få effekt av tygeltagen, som jag inte riktigt tyckte jag fick på hacket. Så jag designade ett eget pelham efter min hästs mun, med hjälp av min snälla verkstadslärare. Det funkar superbra och han är väldigt nöjd, rekommenderar er med "problemmunnar" att testa det faktiskt, oledat pelham med en liten liten port. Mitt bästa bett någonsin. Jag rider oftast bara med en tygel, i den "vanliga" ringen, så det inverkar ungefär som ett jaktkandar.

Jag rider ut på hackamore ibland, när jag bara vill ha något att styra med. Men det är inget jag kommer gå tillbaka till att rida på varje dag, när jag har ett annat bett som funkar bättre. Varför göra det svårare för sig liksom. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0