Ryttarträning

Vi hästmänniskor är ju ofta väldigt måna om hästen, att den ska få i sig rätt näringsämnen och hållas i topptrim. Men hur är det själva? Jag vet med mig att åtminstonde JAG skulle kunna prestera bättre om jag motionerade mer... Fast det är ju så jobbigt att ta på sig löpskor och jogga en halvtimme om dagen... och så har man ju aldrig tid, med läxor, häst och skola som tar upp all tid! Känner du igen dig?

Det man får göra då, är att öka på vardagsmotionen. Det här är ett par sätt som knappt tar någon tid alls:

- Cykla istället för att åka bil/buss. Gäller både till stallet, skolan och affären.

- Jogga istället för att cykla någon gång i veckan. För mig tar det ca 15 minuter att cykla till stallet. Om jag promenerar i snabb takt istället tar det 30 min. Joggar jag tar det ca 20 min. Fem minuter extra på resan är ju INGENTING.

- Om du tränar klättring med din häst, hoppa av i nedförsbackarna och gå brevid. Det minskar slitaget på hästens framben. Ska hästen bara skritta idag? (vilket ger bäst resultat för hästens styrka) kan du kan skippa ridandet helt och leda eller tömköra när du klättrar? Tar inte en sekund mer tid än att rida.

- Alla hästar bör skritta fram och av ca 15 minuter. Perfekt, sammanlagt en halvtimme som man bara åker häst och knappt ökar sin egen kondis nånting alls! Gå brevid hästen istället för att rida, så värmer du upp dig själv också.

- Alla får äta godis och onyttigheter. Men försök köpa minst lika mycket frukt som godis. Alltså, ska du köpa en godispåse på 200g så köper du två äpplen också. Och äter upp dem. Själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0