Blir rädd

... för ponnyakutens inverkan på folk. Eller jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det. klickade runt på lite random bloggar och ca alla tränar frihetsdressyr efter tips och inspiration de fått från ponnyakuten. Vissa skriver att hästarna stegrar och sparkar mot dem. Det är väl typ där jag blir rädd. Jag tycker att "utbildning" man fått från tv inte är tillräckligt för att själv gå ut och prova, eftersom hästarna kan bli farliga. Om de inte vet helt säkert att människan är boss och ej ska lekas med så kan ju typ vad som helst hända.
Nu kanske en del tycker jag säger emot mig själv, då jag jobbat både Olga och Chester lösa ifrån marken. Skillnaden är väl att jag fick hjälp av min tränare i början, hon lärde mig vad jag skulle göra, varför och hur hästen ska reagera. Och framför allt, vad som är ok för hästen att göra. Fine om man kör den på fyrkantsspåret i galopp och den brallar av sig lite, om jag står i mitten, men de FÅR INTE göra sådant nära människan.
Tobbe Larsson står för många bra saker och han är superduktig på vad han gör. Någonstans känner jag att ett "dont do this at home kids" kan vara på sin plats. Just för att många inte har det ledarskap som krävs för att det inte ska bli farligt. Så SNÄLLA SNÄLLA ta hjälp, kolla inte bara på tv och sen gå ut och prova själv! Skulle ni sko hästen själv om ni såg en hovslagare på tv? Eller göra en annan behandling efter "djursjukhuset"? Långdragna liknelser, ja, men en spark i huvudet vill ingen ha.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0