Därför är det fullt naturligt att flytta skafferiet+kylskåpet till badrummet.

Ni har antagligen sett på facebook (lol) att jag har kokosfett i håret lite nu och då. Normala människor ser inte nån anledning till att ha i fett i håret. Jag förstår er, man vill ju liksom inte ha fett hår. Jag antar att ni rynkar näsan ännu mer när ni får veta att jag mycket sällan använder schampoo. Äckligt va. Men såhär ligger det till.

Jag använder mig av balsammetoden (metoder är modernt nu för tiden vet ni), vilken går ut på att inte förstöra och torka ut håret i onödan. Inga silikoner, mineraloljor eller alkoholer, förutom typ glycerin. Inga sulfater. Visste du att ditt schampoo med stor sannolikhet innehåller extremt mycket sodium laureth sulfate, som är en tensid som tvättar bort fett. Det är samma tensid som finns i handdiskmedel och sådana pumptvålar. Den är onödigt stark, och torkar ut håret och hårbottnen. Då försvarar sig hårbottnen med att producera massa fett. Som vi tar bort med mer schampoo, som torkar ut. Ni fattar.

Tvättar man håret en sista gång med ett godkänt schampoo, och sedan inte har i fler "dåliga" ämnen i håret går det alldeles utmärkt att tvätta håret med godkänt balsam i fortsättningen. Såvida man inte typ mekar med bilen och får motorolja i håret. Då använder man sitt godkända schampoo igen. Det kan ta lite tid att hitta rätt produkter för sitt hår, då allas kroppar inte fungerar likadant. Typ som att en hudkräm är skitbra på nåns hud men inte funkar alls på nån annan.

Vill man inte ersätta alla sina hårtvättar med balsam går det hur bra som helst att använda jättelite schampoo och sen gnugga in balsam i hårbottnen och sedan resten av håret.
 
Detta använder jag:
Schampoo från Apoliva care, Milt schampoo (blå flaska, finns en grön som inte är ok)
Inpackning Loreal elvital ROSA burk.
Kokosfett som jag smält över till den lilla rosa burken.

När jag tvättar håret har jag först kokosfett i håret minst en timme. Då oftast i hela håret, även hårbottnen. Extra mycket i hårbottnen. När jag sedan ska duscha kletar jag in inpackning i torrt hår, det hjälper till att få ur allt fett. Sedan sköljer jag ur det med ljummet vatten, och tvättar fler gånger med inpackningen, ca 2-3 ggr totalt. Sedan sköljs håret med kallt vatten och så gör jag en handduksturban ett tag tills jag inte orkar mer, då får det självtorka. När det är torrt kan de små korta slitna hårståna tämjas med lite kokosfett man tar på händerna.

Jag har gjort ett hål i min fettklump så man kan pilla bort den och hålla den i handen när man tar fett från den.

Det här är hemligheten bakom mitt hår! Dock hade jag ju långt hår redan innan jag började, men jag tror ändå att håret inte slits lika snabbt om det är återfuktat hela tiden! :)

Vad tycker du om balsammetoden, har du hört om det förut?
Är det något du skulle kunna tänka dig prova?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tycker det låter väldigt omständigt o bökigt men funkar det för dig o resultatet blir bra är det väl bara att köra på!Och nej jag har inte provat har ju nästan inget hår! =) Gillar dock din t shirt,är det från Vimmerby? Isf måste den ju vara 20-25år gammal?

2010-04-12 @ 00:09:18
Postat av: Peter L

Skrev jag inte mitt namn? Så fult av mig!

2010-04-13 @ 17:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0