det här med problemhästar...

Fy vilket söndertjatat begrepp. Typ varenda ponnyunge som tävlar hoppning har en "svår" ponny eller en problemponny till och med. Jag menar, om man tar 100 ponnyer + ryttare idag så är kanske 70 av dom problemponnyer? Jag menar, vafan, har vi bara problemponnyer nu för tiden eller?
Nä, det här beror nog på flera saker. Jag anser att vi har problemryttare, problemföräldrar och framförallt, problemuppfödare. I princip all ponnyavel går ut på att få en ädel snygg sportig ponny, en storhäst i ponnyformat. Ett problem då är att ponnyungarna är ALLDELES för okunniga för att rida fullblod, även om dom är i b-ponnystorlek. Ädla hästar har mycket nerv och så, och det är inte landets ponnyungar redo för.
Och så problemryttarna. De kan vara alltifrån "unghästutbildare" till de som sen ska tävla ponnyn. Störst vikt och "problem" ger ofta de som rider in hästen, och de ryttare som rider hästen som ung. Jag menar, sitter en kass så kallad utbildare och ska stressa ut hästen på tävling så fort den är sadeltam så är det klart att hästen får problem senare? Se det som att man går hela grundskolan på tre år istället för nio. Visst, det kanske funkar och eleven är skitduktig och går fort framåt, men efterhand märker man att grunden inte sitter. hur funkar gångertabellen? Typ.


Problemföräldrarna. Dom med mycket pengar och bristande kunskap. Farligaste jävlarna i hela hästbranschen, köper en "bra" häst åt sitt barn, som ungen inte klarar av och det blir farligt. Eller dom där som tycker att just deras barn är bäst i världen och ingen häst är för svår för deras barn... Eller de som faktiskt skiter i hur det går för ungen med ponnyn, de betalade ju ponnyn och står för stall och instruktörsavgift, behöver barnet mer hjälp eller?


Tror att vi skulle ha betydligt färre problemhästar i sverige om kunskapen ökades och det föddes upp ponnyer som matchar nivån för de flesta ryttare. om föräldrar blev kunnigare och satte stopp i ett tidigt stadium. Om alla kunde sluta vara så sjukt stolta och faktiskt erkänna att de inte klarar av sin häst. Alla hästar är inte gjorda för alla människor, och ibland stämmer inte personkemin bara.


vet att vissa människor kommer tycka jag är dum i huvet som skriver att den inte finns problemponnyer, jag med min häst liksom, men jag har aldrig varit tillfreds med att kalla min häst en problemhäst. Han kan ju inte rå för att nåt gick fel på vägen. Som han är idag är han inte problemhäst alls, han kräver bara en sjuhelvetes massa ridning. Nu menar jag inte timtals, utan hög kvalitet på ridningen så han sätts i arbete och fattar vad man menar. Kommunikation och kunskap, så halverar vi mängden problemisar! Både tvåfota och fyrfota. Deal?
Varje dag försvarar någon ridning med ett "Ridning är inte alls bara att åka häst, man får jobba massor!!!" samtidigt som de själva är missnöjda med sin häst för att den har "problem" och kräver massa ridning. Är det bara jag som ser hur motsägelsefullt det är eller?

Kommentarer
Postat av: Christina H Hägerdal

Hej!



En kollega till mig fick in den här texten som krönika. Hon tyckte den var misstänkt bra, så hon googlade och hittade den på din blogg. Kul att se att du fortfarande skriver! Jag hoppas att du tar ditt förnuft till fånga och blir journalist!



/Christina

2011-04-08 @ 15:10:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0