Klubbmästerskap hoppning 2009

Igår var det klubbmästerskap i hoppning på min ridklubb, jag gjorde två starter. En i en framridningsklass (LD-10) och så KM i LD. Den första starten var jag inte helt säker på att jag skrev upp mig på ens, men tydligen, haha. Blev en ganska hastig framridning på ca 15 minuter. Tack och lov hade hästen varit i hagen hela dagen så han va lite framskrittad i alla fall.

Det är sporrförbud och tack vare min korta framridning var jag inte helt nöjd med hur lösgjord hästen var. Han var stel som en planka i kroppen och välte i svängarna. Detta bådar inte gott, tänkte jag.

Väl uppe i ridhuset blev hästen kanonpigg och tog verkligen tag i hindren. Det gillar vi.
Såhär såg då banan ut, jag går igenom den som det blev när jag red + hur jag tänke innan. Det skiljer sig 

Ju gärna åt litegrann.

Jag kom i vänster varv mot hinder nummer ett. En egentligen ganska elak sväng mot första hindret, de flesta hästarna vill gärna tippa lite inåt. Sedan 21 meter, ca 5-7 språng beroende på häst (ja, jag red storhäst och tävlade mot en shettis i förklassen), på båge till en blåvit oxer. Det tittar gärna våra lektionshästar lite på, och den hoppas mot publiken. Lite extra ben om alltså. Sedan blir det en sort snett igenom, hinder 3-4, 11 meter emellan. Jag red det på 3 språng i grundomgången, det kändes liite nära.

Sedan ut, runda hindren och svänga runt upp till en fristående oxer. Jag personligen tycker att det kan vara lite klurigt med en så lång väg, eftersom så mycket kan hända med galoppen. Här jobbar jag alltså med att behålla engagemang i galoppen utan att hästen går iväg och blir för lång. Jag lyckades inte riktigt någon av rundorna och fick ett väldigt stort men fint språng båda gångerna.

Kort sväng till trippelbarr. Här glider de flesta hästar utåt. tänk på att rama in och om möjligt komma lite nära hindret för att lättare nå över. Jag kom riktgt nära, väldigt fel och fick ett superstort språng rakt upp i luften. På något underligt vänster kom vi ändå över utan att riva. Lång väg igen ner till hinder 7, samma tanke som till 5, ännu viktigare med att vara snabb med att få rak häst eftersom man kommer lite ur sväng.

Målgång.

Omhoppning hinder 2-6. Jag red i stort sett likadant som i grundomgången men plockade bort språng där jag kunde. tex 2 språng mellan 3 och 4. så snäv sväng som möjligt runt hindren upp till femman och en alldeles för snäv sväng till trippelbarren. Dock lyckades jag vara felfri och snabbast i båda klasserna och vann både förklassen och KMet! Känns riktigt bra med tanke på att jag inte ridit ordentligt sedan veckan innan gymnasiet slutade. Jag är nöjd med resultatet men till nästa tävling skall sitsen tränas upp. Tur för mig att det inte var stilbedömning igår! ;)


Kommentarer
Postat av: Terese

Svar: Visst är det alltid så, var och en får tro vad de vill.. hehe ;)

2009-12-29 @ 03:05:37
URL: http://teszy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0