Äldrevård i Sverige.

Sverige är ett bra land. Här ser vi till att gamla människor får bra vård. Det finns många äldredomshem, där våra gamla släktingar har det bra.
NAAAAT

Min mormorsmor är 94. Hon är lite virrig, och har efter min mormorsfars död flyttat in på äldreboende. innan har mormor lagt ner många timmar varje dag på att ringa doktorssamtal osv, tampats med vårdpersonal som förbiser hennes krämpor osv.

Det som satte fart på hennes egentliga psykiska (och fysiska) åldrande var när hon bröt benet i början av året. i flera dagar låt hon på akuten och fick ingen mat, bara någon påse näringsdropp. De behandlade henne så av ingen anledning, hon skulle opereras. Operationen kunde lika gärna göras samma dag eller dagen därpå. Det gick minst 4 dagar.

Då tappade hon aptiten helt. på en hel dag åt hon en minimal protion havregrynsgröt, en halv potatis och en köttbulle. resten sov hon. Låter detta hälsosamt? Om en tonåring följde den dieten två månader skulle personen i fråga klassas som anorektisk, och det skulle bli stort pådrag från vårdsidan.

Nyligen bröt hon benet igen. Den här gången behövde hon "bara" vänta på operation typ en dag. Så ringer en sköterska. "Om Er släkting slutar andas under operationen eller tiden efter, ska vi då göra hjärt-lungräddning eller ska vi låta bli?"

 Jag vet inte om jag ska skriva lol med stora bokstäver eller ej. Det var liksom... vad hade de tänkt sig att man skulle svara? Nej kanske? Hade en yngre person slutat andas hade man inte brytt sig om vad föräldrar/kontaktperson sade, man hade helt enkelt gett HLR. Rädda liv. Hade en yngre person brutit benet eller bara vara i akut behov av apoperation, inte fasen låter man h*n vänta närmare en vecka utan mat?

Appropå mat. Han den läskiga mat-personen som var med i Let's Dance, han ooch några andra högt uppsatta matkunniga smakade mat från äldreboende. De klarade inte av att äta den. Maten till äldre är till och med VÄRRE än den skolbarn får. Jag har inte ätit på äldreboende sedan jag var i dagisåldern, så jag kan inte riktigt uttrycka mig om den maten, men detta läsår har det varit 50/50, om jag lyckats äta skolmaten eller inte.

Hur behandlar vi våra äldre egentligen?
Det var DE som såg till att vi hamnade där vi är idag.Utan deras slit och eviga sparande hade samhället inte sett ut såhär. DE var en viktig del av utvecklingen. DE såg till att du och jag hamnade här. Borde inte de belönas?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0