Chester

När vi lämnat tillbaka Orla började vi se oss om efter en häst som jag kunde utvecklas tillsammans med. Vi hittade ett par i mjölby-motala-mantorpområdet, och åkte och provred. Med Chester var det kärlek direkt i hagen. Mysig men lite knepig att rida, och jag var fast. Ett par dagar senare åkte vi och hämtade honom, på en studiedag. Den fjärde mars började vår saga.

Han är en holländsk import på 146 cm, med ganska mycket arab i sig. Han har riktigt vackra gångarter och en alldeles extra talang för hoppning. Han blir ibland mycket stark och het mot hinder, något vi jobbat med ungefär hela tiden jag haft honom. Det har också gått i vågor, han var till exempel hur fin som helst förra året tills en tjej råkade rida in i oss på framridninen till en tävling (hon svängde in just bakom hindren när jag var över hindret, vi krockade alltså i landningen), och i och med det fick jag börja om igen. Nu skyndar vi långsamt och hoppar lågt då jag denna säsong satsat på att utbilda honom från grunden istället för att tävla.

Vissa skulle antagligen utnyttja hans hoppvilja och gå uppåt i klasserna så snabbt som möjligt, men... Jag tycker att hästen i första hand ska vara den som är nöjd, så det blir på sin höjd LD tills han är "stabil" där.

I höst blir det nog en dressyrtävling på klubbnivå för att han ska få lite rutin inom dressyren. Han är som sagt riktigt fin, men kan tappa fokus. Han stod förut på ett dressyrstall men passade inte riktigt in i deras verksamhet, med många hästar per ryttare och starkt fokus på tävling. Får man bara koll på honom så han orkar hålla fokus de där 5 minutrarna tror jag minsann procenten skjuter i höjden ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0