Hoppning 10/11

Hinder:
Blå: markbommar
Grön: småhinder, jag brukar ha ca 35-40
Röd: ett rättuppstående, jag brukar ha ca 65-70.

Avstånd: på voltspåret strax över 3 mellan grön och röd, ca 3 mellan blå och grön. Individuellt för din häst och era "problem". Man kan variera avstånden genom att rida större eller mindre volt. Tänk på att det blir VÄLDIGT tight om du höjer upp hindret, då kan man behöva öka på avstånden.
Den här övningen passar min häst väldigt bra. Hans problem är att han rusar mot hinder och i den här övningen bromsas han upp och tvingas hålla sin egen balans med hjälp av hjälphindren och hjälpbommarna, och får själv känna "hur det ska kännas", utan att jag sitter och håller i munnen. Han kan helt enkelt inte dra iväg efter hindret, eftersom det står andra hinder där. Allt eftersom kommer jag ta bort hjälphindren och ersätta dem med bommar, innan jag tar bort dem helt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0