Lill-Tanja

Lill-Tanja är ett nordsvenskt sto född 27/5 1993. Vi köpte henne på försommaren år 2007, från en familj som inte längre kunde ha kvar henne pga de blev skadade i en bilolycka och klarade inte av jobbet som krävdes med att ha häst. När vi köpte henne var hon tyvärr ganska mager och trött, ägarna hade för ont för att göra en större hage. Jag kunde riktigt se smärtan i hennes ögon när hon "lämnade över" till oss. Stackare, kan inte vara roligt alls att både ha för ont för att fungera och tvingas sälja sin häst man älskar. Vi köpte henne i alla fall och stallade upp henne hos Kåre i Finspångstrakten. Där fick hon gå i stor hage i Kåres flock och blev väldigt levnadsglad. Hon genomgick flera veterinärundersökningar, som han ALLTID gör på alla ston i stallet. Veterinären ansåg henne vara frisk och hon betäcktes med Gutta.
När det var konstaterat att hon var dräktig kördes hon hem till oss, och vi började rida henne. Vi vet ingenting om vad hon kan, vi hade suttit på henne några minuter och "provridit" så vi visste att hon kunde start och stopp. I början red vi bara barbacka, mest i skritt och några steg i trav. Fram på hösten hade hon vuxit i min ena sadel och vi började rida med den. Jag lärde henne att trava under lättridning, tror inte hon varit med om det förut då hon blev väldigt rädd i början och sprang iväg och blev väldigt spänd. Det gav med sig efter ett tag och jag fortsatte "utbilda" henne, mamma och jag red ut tillsammans ibland också. Då hon gick som bäst kunde hon några steg skänkelvikning och framdelsvändning. Ryggning också. Hon är en riktig naturbegåvning för hoppning, men tycker det är lite för kul och överhoppar sig när hon inte hoppat på ett tag. Hon tar gärna tag i hinder, även om de är pluttesmå och HOPPAR. Man får hålla i sig :)
När vi haft henne i ett år kom vår första fölunge. Året därpå kom fölunge nummer två, Lillja, och i år kom nummer tre. Hon är en jättebra mamma men blev ranghög först när hon fick föl, innan hos oss hade chester varit ledarhäst, men efter fölningen fick han nöja sig med tredjeplatsen i hagen...

För tillfället håller vi på att sätta igång henne efter en hälta, hon skrittar just nu bara vid hand men snart ska jag börja sitta lite på henne på ridturer. Hon tycker dt är jättekul att bli riden ochföljer sällan mina direktiv om BARA SKRITT, utan travar gärna glatt på. Inte för att vara dum, utan för det är kuuul! FINISPONNY. Därför går vi med henne tills hon har lite mer kondis och inte är lika pigg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0