Vinterfoder

Nu på vintern finns det flera sätt att hålla hästen varm. Man kan täcka, och man kan öka på grovfodret. Min häst står på "fri tillgång" på hö i hagen, och det funkar ju om dom inte blir tjocka (förra vintern fick han 15 kg silage/dag och varken gick upp eller ner) men jag vet att inte alla hästar är så svårfödda. Då kan man ge halm istället, det är inte så näringsrikt men de har något att äta av. En ätande häst=en varm häst.

Man brukar säga att hästen ska äta minst 1 kg torrsubstans/100 kg kroppsvikt. Min ponny på ~400 kg ska alltså äta minst 4 kg torrsubstans per dag. I hö finns ca 80% ts, vilket gör att han som minst ska äta 1,2*4 kg hö. ungefär 5 kg alltså. I silage är ts-halten runt 60%, och då brukar man räkna 1,5 kg silage/100 kg häst. Min ponny på 400 kg ska alltså äta minst 1,5*4=6 kg silage. Detta för att magen ska fungera.

När kylan kommer kan det vara så att man måste öka, för att ge hästen energi att hålla sig varm av. Har man en häst som min, kan man öka på silage/hö utan att hästen går upp. Har man en lättfödd häst som blir fetknopp av vad som helst, kan man ge några kilo halm. Det är inte så näringsrikt, men håller ändå hästen varm. Bra att tänka på när man själv helst av allt vill sitta i klubbrummet med en kopp varm choklad och fötterna på elementet!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0