vad jag tycker om hackamore

red ju min häst mycket på hackamore i början, efter vi varit hos tandläkare. Tyckte att han gick mycket bättre på hackamore då, men nu, med facit i hand så vet jag att han trivdes mer på hackamore för att jag inte kunde komma åt honom lika mycket då. Jag hade inte heller så extremt stadig kontakt med munnen, det MÅSTE man ha i en känslig mun. Red med glappkontakt, inbillade mig att han trivdes på det.

I alla fall, åter till ämnet. Hackamore verkar på nacken och nosryggen på hästen. Följd: hästen sänker nacken och böjer in näsan. ofta tappas ryggen också, eftersom ah, hjälperna kommer inte riktigt rätt. Tror att det många hästar gillar hackamore för att de får mer frihet än med bett.

Dammade av hackamoret i förrgår, skulle typ bara skritta och trava en aning på åkern. Chester gillade det, frustade och stod i. Travade med sänkt huvud, fast jag red medvetet med längre tyglar, tänkte bara lufta honom lite. Red ut barbacka på hackamore idag, red upp i skogen och hittade en gransom ramlat. Hoppade lite över den och han lyssnade väldigt bra för att vara hackamore, han har annars lärt sig att strunta i det.... Jag får gärna sitta och åka med på ryggen, men om jag försöker bromsa tackar han för stödet och ser mig som ett femte ben, oftast. Idag respekterade han förhållningar och hoppade riktigt fint. slutsats: jag ska ha hackamoret när jag bara ska ut och lulla i skogen, ska jag RIDA ska jag ha bett i munnen. Får inte ut lika mycket av passet om inte hästen får rätt hjälper.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0